Šestá a poslední bleskovka je moje

Struktura vloček aneb jak na mázu...

Po vzoru kolegů z týmu jsem v duchu taky ukončil zimní turistickou sezónu a chtěl začít sezónu již jarní,cykloturistickou,ale nakonec mne včerejší teplé počasí ještě jednou pozvalo na pěší výlet do mé oblíbené destinace,na šumavský Pancíř.Slunečné počasí na Klatovsku nás namlsalo,ale jinak nás na místě samotném doprovázelo zamračené počasí,naštěstí ale teplo a úplné bezvětří.Ze stejného důvodu jsme ani nevyužili pohostinství rozhledny na Pancíři a pokračovali dále směrem na Můstek.Sjízdná stopa pro běžkaře byla pouze z rozcestí Pod Pancířem kolem pramene Úhlavy zhruba k Tomandlovu křížku tj.zhruba 3km a dále již jen neupravená,pod hustě napadaným jehličím nesjízdná a místy odtátá.Zpáteční cestu jsem využil ke konečnému doladění své metody určení správné běžkařské mázy podle rozboru struktury sněhové vločky,kterou prakticky vyzkouším v terénu již příští zimu a kterou nabízím svým zkušenějším kolegům z týmu k posouzení.
Často během zimní běžkarské sezóny poslouchám vaše názory na výběr té nejlepší mázy při výletech a závodech,ale i stesky,když počasí a jiné vnější vlivy a okolnosti rozhodnou,že paleta nabízených vosků nestačí a výlet i závod se změní v utrpení a boj o přežití.V duchu se usmívám,myslím si své a bádám..Je jasné,že sníh resp.sněhové vločky mění během své cesty vlivem teploty,tlaku i větru svůj tvar a proto si myslím,že prozatimní metoda výběru vhodných vosků založená jen na teplotě vzduchu mi připadá přežitá a dávám přednost rozboru sněhu resp.struktury sněhové vločky samotné.Inspirovala mne k tomu zajímavá kniha amerického fyzika Kennetha Libbrechta The Art of the Snowflake a dále od stejného autora a velice vhodná pro naše použití v polních podmínkách Field Guide to Snowflakes.Výběr vhodných pomůcek rozšiřuje dále i W.A.Bentley Snow Crystals,vše v nabídce třeba Amazon.com.Na výletě stačí jen vhodná lupa,paperbackový atlas vloček a pak již jen dle struktury vloček operativně vybrat správnou mázu.Je jasné,že se dominantní výrobci vosků budou trochu bránit,ale svůj podnět jim stejně posílám.
Moje žena říka,že jsem někdy docela vtipnej..a já jí to nevyvracím.
Pramen Úhlavy-škoda,že je skoro zamrzlý.Kdybych poslal po vodě lodičku,tak za pár dnů dorazí až k nám před dům,do Plzně.Já budu dnes doma o hodně rychleji,výlet končí..

Komentáře